9 שנים לנפילתו של עמנואל מורנו הי"ד, 10 דברים שרציתם לדעת

    דוד גדנקן 2 Comment on 9 שנים לנפילתו של עמנואל מורנו הי"ד, 10 דברים שרציתם לדעת
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כשחייל צה"ל נופל בקרב, עם ההודעה המצערת מופיעה תמונתו ובהמשך יחד עם התיאורים על נסיבות נפילתו מצרפים כמה צילומים מתקופת השירות שלו. רק במקרה אחד ויחיד, עד היום, 9 שנים אחרי נפילתו של גיבור ישראל, לא פורסם ולו צילום אחד שלו והמסתורין מובן. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על סא"ל עמנואל מורנו הי"ד.

    א. עמנואל, בנם של סילביה ושלמה אילן מורנו, נולד בצרפת בכ"ד סיון תשל"א (1971). משפחתו היגרה לצרפת מצפון אפריקה. אביו יליד מרוקו ואימו ילידת טוניסיה. המשפחה עלתה ארצה כשעמנואל בן שנה ועימו שלושה אחים בוגרים ממנו . אחיו הצעיר נולד בישראל.

    ב. משפחת מורנו הגיעה לירושלים, שם גדל והתחנך הילד במוסדות חינוך דתיים. היה בוגר תיכון "הרטמן". שעות רבות כנער הקדיש לפעילות בסניף "שונרא" של תנועת הנוער "בני עקיבא" והיה חבר בשבט "החלוץ". לאחר לימודיו התיכוניים ולפני גיוסו לצבא למד במכינה הקדם צבאית "בני דוד" בראשותו של הרב אלי סדן בעלי.

    ג. כשהתגייס לצבא, עבר את הגיבוש ואת המבחנים הקשים והתקבל ל"סיירת מטכ"ל". חברו לצוות במסלול של כמעט שנתיים, מסלול הידוע ומוכר כאחד הקשים ביותר בהכשרת לוחמים ביחידה מובחרת, היה נפתלי בנט (כיום שר החינוך). עמנואל מורנו לא היה בתחילת דרכו הצבאית "כוכב בולט". המיוחד בדרכו היה "השתדלות", מאמצים כבירים להשתפר בנושאים הצבאיים בעיקר בתחום הניווט, הכושר הגופני, מיומניות הירי ועוד.

    ד. בסיום תקופת המסלול, בוחרת היחידה הסודית, לוחם או שניים מהצוות המסיים את המסלול, למה שקרוי "הסיירת של הסיירת". מהצוות המסופר נבחר עמנואל מורנו כחייל המצטיין. כאן המקום לצטט את דבריו של ראש אמ"ן דהיום האלוף הרצי הלוי, מי שהיה מפקד סיירת מטכ"ל, שאמר: "אם צה"ל הוא הצבא הטוב בעולם וסיירת מטכ"ל היא היחידה הכי טובה בצה"ל ועמנואל הוא הלוחם הכי טוב בסיירת מטכ"ל – אז עמנואל הוא הלוחם הכי טוב בעולם".

    ה. במהלך השנים בה שירת בסיירת, הוכשר עמנואל מורנו לתפקידים מאד סודיים וייחודיים שרק בודדים ביחידה עוברים הכשרה שכזאת. תפקידים אלה שרובם המוחלט חסויים עד היום, דרשו מיומנויות וסיכונים מעל ומעבר לידוע, והם הוטלו על עמנואל מורנו. לאחר נפילתו בקרב במלחמת לבנון השניה, הותר לפרסם כי עמנואל היה ממפקדי מבצע "עוקץ ארסי" , מבצע בו חטפו לוחמי סיירת מטכ"ל את מוסטפא דיראני, ממנהיגי השיעים בלבנון ומי שהיה ממחזיקיו של הנווט רון ארד, מביתו בלבנון. עמנואל מורנו גם פיקד על מבצע חילוצו של נהג המונית אליהו גוראל, שנחטף בידי טרוריסטים פלסטינאים (שנת 2003) ושוחרר מבור במרתף באזור רמאללה.

    ו. במהלך שירותו בסיירת, יצא עמנואל מורנו ללימודים אקדמיים במרכז הבינתחומי בהרצליה. לימודיו היו בתחום המשפטים. תוך כדי לימודיו שירת במשימות סודיות ומיוחדות במסגרת שירות הבטחון הכללי (השב"כ). כשסיים לימודיו האקדמיים החל בהתמחות לקראת קבלת תואר עורך דין, במשרד עורכי דין. התמחות זאת הופסקה כי עמנואל התבקש לחזור לפיקוד בסיירת מטכ"ל. עמנואל נענה לקריאה וחזר לשירות. ראש אמ"ן דאז האלוף אהרן זאבי-פרקש העניק לעמנואל דרגת סגן אלוף, כדרגה אישית, מתוך הערכה רבה לפועלו (ושלא על פי ההליך המקובל בצבא).

    ז. יש השואלים האם לוחמים ביחידות נבחרות יכולים לשמור את אמונתם הדתית ואת שמירת המצוות. כיום אנו מודעים לאלפי בני ישיבות המשרתים בכל יחידות השדה ומקפידים על קלה כבחמורה. לאחר נפילתו של עמנואל מורנו, כתב אחד מהלוחמים למשפחה האבלה, על שיחתו עם עם עמנואל כמה דקות לפני שהמריאו למשימתם בלבנון. השאלה שהועלתה בשיחתם הייתה מה עושים עם טיל פוגע ח"ו במסוק ונותרו 10 שניות עד התרסקותו. עמנואל הישיר מבט ואמר "מה שאני אעשה וזה גם מה שאתה צריך לעשות, זה להגיד "שמע ישראל".

    ח. השיחה המשיכה והלוחם "החילוני" אמר למפקדו עמנואל "בסדר אז תגיד "שמע ישראל" –אבל מה זה יתן לך! הרי בכל זאת שנייה אחרי כן המסוק יתרסק וכולנו נמות"? עמנואל השיב "אם לאדם נשארות חמש שניות לחיות ועדיין יש משמעות לחייו ושאיפה למה שאחריהם, משמע, לחיים יש משמעות. אך אם לעומת זאת, לאדם נשארו חמש שניות לחיות ואיננו מבין את חשיבות השניות הללו, אז כנראה אין משמעות לכל החיים שלו, כי אנו לא חיים בשביל לספק את היצרים או ליהנות ולחיות את הרגע, אלא החיים הם שלב נוסף בדרך אל השלב הבא". קוראי היקרים! עיצמו עיניכם וחישבו על מפקד מבצע מסוכן מאין כמוהו בלב מוצבי האויב , על מה הוא חושב ועל גודל אמונתו.

    ט. תקופה מעניינת בשירותו הצבאי של סא"ל עמנואל מורנו, היא תקופת הגירוש מגוש קטיף. המקורבים לו במושב "תלמים" שבדרום ידעו על התנגדותו לתכנית פינוי היישובים. אחד מאחיו של עמנואל, גם הוא קצין ביחידה נבחרת הודיע על התנגדותו לגירוש וכי לא יצליחו להוציאו מביתו. מפקדים בכירים בצה"ל שכנעו את האח להסיר התגדותו האקטיבית. עמנואל מורנו למרות דעתו, כשהוא לבוש מדי צה"ל מילא את תפקידו. קצין אינו מסרב פקודה גם אם הוא לא שלם איתה.

    י. בליל שבת כ"ד באב תשס"ו (פרשת ראה) המריאו המסוקים ובהם כמאה מלוחמי סיירת מטכ"ל, בפיקודו של עמנואל מורנו, לפשיטה על יעדי חיזבאללה באזור בעלבק. המשימה בוצעה בשלמותה, בדרכם חזרה של הלוחמים למסוקים כדי לטוס לבסיסם, עלו על מארב של חיזבאללה, מורנו שהלך בראש הכח נפגע ומת מפצעיו.
    סא"ל עמנואל מורנו הי"ד הובא לקבורה בחלקה הצבאית בהר הרצל בירושלים. רבו של מושב "תלמים" אמר בהספדו "הוא היה מפקד טוב וקשוב לפקודיו. מבחינתנו, הוא היה המפקד של המידות הטובות, הענווה, הצניעות, אדם שכל תבונתו מצווה בתוך צניעותו. כל חייו בצבא היו שליחות גדולה שאליה התמסר בכל מאודו". המשפחה הקימה עמותה בשם "בדרכי עמנואל" שהקימה ישיבה בשם "דרך עמי" לחוזרים בתשובה ובראשה עומד הרב שמואל מורנו, אחיו של עמנואל יבדל"א. הישיבה מקיימת תוכניות לבני נוער העוסקות באהבת תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל. בירושלים, בפ"ת וביישוב ניצן פועלות קבוצות הכנה לצבא בשם "אחרי עמנואל". עדיין חל איסור לפרסם את תמונתו של עמנואל מורנו הי"ד, אבל דמותו עומדת לנגד עינינו.

    ברצוני לסיים בסיפור משפחתי של משפחת מורנו, שמעטים יודעים עליו. בין חטופי מטוס "אייר פרנס" שמחבלים הובילוהו לאנטבה שבאוגנדה, הייתה יהודיה צרפתיה, בעלת דרכון צרפתי. כששיחררו המחבלים את הנתינים הזרים, שוחררה גם הגברת הצרפתייה. כשהגיעה לפריז נפגשה עם אנשי הבטחון הישראליים ונתנה להם פרטים מדוייקים על החוטפים, על מקום החזקתם של החטופים וגם ציירה את האולם בטרמינל של שדה התעופה באנטבה בו הוחזקו. מידע זה שלא יסולא בפז, היה קריטי בתכנית של פשיטת סיירת מטכ"ל לשחרור החטופים ( ו' תמוז תשל"ו –יוני 1976). היהודיה הצרפתיה הייתה הגברת נינט מורנו, סבתו של עמנואל.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שנזכור ברגעי הקטנות וברגעי בזבוזי הזמן שלנו וכן בזמן שאחד טורף את השני בשם התורה הקדושה,איך יהודי קדוש עליון מסר את גופו רוחו ונשמתו לנו,כדי שנהיה כל יום יותר טובים